Nyhedsarkiv

Arkitektur på 4. årgang

Nyhed billede
I billedkunstundervisningen skal eleven kunne fremstille billeder med arkitekturelementer, have viden om dem og kunne fremstille en arkitekturmodel ud fra egen planlægning. De skal desuden have viden om sammenhængen mellem form og funktion i bygninger. Med dette udgangspunkt skulle eleverne fra henholdsvis 4.a, 4.b og 4.c repetere og få ny viden om arkitekturens grundformer, bruge grundformerne til at bygge en by af naturmaterialer og kunne præsentere deres hus for andre.
Det vigtige i processen var bl.a. samarbejdet og innovationsprocessen, hvor eleverne byggede på hinandens idéer og evt. forkastede dem, inden de producerede. Det vil de møde i livet fremover, hvor der er behov for mennesker, der kan tænke ud af boksen.
Husene blev samlet til en by, hvilket gav eleverne en fællesskabsfølelse og en følelse af ejerskab og ansvar for at være en del af helheden.
Eleverne præsenterede deres hus for de andre og talte om, hvordan det mon var at bo i byen, hvilke mennesker, der boede der, og hvad de gjorde for at leve økologisk. Kommunikation er en stor del af billedkunst, der træner eleverne i at redegøre for et produkt.

20-06-2018 SM

Forrige 10